BLOG SAMSUNG LED © SAMSUNG

Business Development

Business Development Manager. Het staat niet alleen leuk op je visitekaartje, het lijkt mij eerlijk gezegd ook een geweldige baan. Tenminste als je je echt op business development mag richten.


Nieuwe toepassingen bedenken en ontwikkelen en daarvoor beurzen, festivals en conventies bezoeken en op zoek gaan naar de nieuwste innovaties. En je de kans krijgt om nieuwe trends te spotten. En vooral kijken hoe je de opgedane kennis kunt vertalen naar iets waar jouw organisatie baat bij heeft.

Ik heb Linkedin er niet op nageslagen, maar ik weet dat de grote bioscoopketens in Nederland het op zich aardig in de bedrijfsvoering hebben ingebed. Zit het niet specifiek bij een persoon, dan toch wel bij een paar.

Maar hoe pak je dat aan als onafhankelijk exploitant of als directeur van een filmtheater? Heb je daar wel tijd voor als je ook de dagelijkse gang van zaken moet managen? Leuk hoor dat jaarlijkse feestje in Las Vegas en Barcelona en die filmfestivals in Cannes of Toronto. Maar krijg je daar als exploitant nu echt wel die toekomstprojectie te zien?

Stine Påskesen, Business Development Manager bij Nordisk Film Cinemas was daar tijdens een van de panels tijdens IBC's Big Screen Conference trouwens heel duidelijk over. Volgens haar staart de filmsector te veel naar de eigen navel. De meest interessante innovaties zijn te vinden op die plekken waar de meeste bioscoopexploitanten niet naartoe gaan: conventies zoals SXSW, maar ook een Broadcast Convention zoals de IBC.

En het moet worden gezegd, het was opvallend dat er zo weinig interesse was voor IBC vanuit de hoek van de Nederlandse bioscoopsector, terwijl het toch gewoon weer in Amsterdam plaatsvond en er interessante dingen aan de orde kwamen, zoals de niet te onderschatten Direct View Displays.

Gelukkig waren wij er wel en kunnen we je via HFN toch een beetje bijpraten. Die informerende rol wil HFN graag blijven spelen, maar toch zouden de exploitanten er goed aan doen na te denken hoe zij de krachten zouden kunnen bundelen om ook op andere niveaus geïnformeerd te worden en blijven.

Want laten we eerlijk zijn, vaak gaat het niet om concurrentie, maar om manieren om te zien hoe je er als bioscoopexploitanten samen beter van kunt worden.

 

Dit hoofdredactioneel commentaar verscheen eerder in Holland Film Nieuws #138 oktober 2017. Beeld van direct view display Samsung © Samsung.


Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
FacebookTwitterLinkedInPinterest
PrintEmail