Blog_Disney

Disney doet het gewoon

Disney's aankondiging dat het entertainmentbedrijf in 2019 gaat starten met een eigen streaming dienst bracht de afgelopen week flink wat reacties teweeg. Vooral de mededeling dat Disneyfilms dan niet meer te zien zijn bij Netflix zorgde voor commotie.


Al snel werd duidelijk dat helemaal nog niet zeker is of ook Disney-s lucratieve labels Marvel en Lucasfilm verdwijnen uit het Netflix-aanbod. Er zou Netflix veel aan gelegen zijn om dat aanbod te behouden.

De Nederlandse abonnees van Netflix werd de 'geruststellende' woorden toegesproken dat hier voorlopig alles bij het oude blijft. Disney begint met de eigen dienst eerst in de Verenigde Staten. Nederlandse Disneyfans hoeven zich vooralsnog dus geen al te grote zorgen te maken. Maar dat de stap van Disney op den duur ook voor de ons land grote gevolgen kan hebben, moet niet worden uitgesloten. Disney begint niet zomaar aan een nieuw avontuur.

Natuurlijk is het allemaal ook onderdeel van het onderhandelingsspel dat de grootmachten uitvoeren. Het contract tussen Disney en Netflix loopt af in 2018. Dat men de druk wat opvoert is dus begrijpelijk. In dat licht zijn moeten we ook de reactie plaatsen van Netflix-topman Ted Sarandos. Hij verklaarde dat zijn bedrijf zich helemaal geen zorgen maakt en rekening houdt met dit soort ontwikkelingen. En dat Netflix daarom juist inzet op de ontwikkeling van eigen films en series.

Begrijpelijk zijn ook de reacties die erop neerkomen dat Disney het de consument niet gemakkelijker maakt. Wie in de toekomst House of Cards wil bingewatchen en zijn kinderen naar Vaiana of Finding Dory wil laten kijken, zal twee abonnementen moeten nemen. Althans, dat is het model dat het meest waarschijnlijk is.

Dat wekt wrevel bij de consument die zich blijft afvragen waarom de filmwereld niet met een Spotify-model kan komen waar toch ook (bijna) alles inzit. Dat er aan films en series een ander financierings- en productiemodel ten grondslag ligt wat mede veroorzaakt waarom Spotify voor films en series er niet is, laat zich ook moeilijk uitleggen.

We zitten wat films en series betreft duidelijk in de fase dat veel aanbieders - kabelaars, telecombedrijven en vod-aanbieders - de klant willen verleiden een abonnement te nemen door unieke content aan te bieden. Of dat nu Netflix is met series als House of Cards en The Crown, Videoland met Nederlandse serie De 12 van Oldenheim (eigenaar RTL zendt de serie pas in 2018 uit) óf Ziggo dat er met het inlijven van HBO-content voor heeft gezorgd dat in Nederland alleen Ziggo-abonnees naar het nieuwe seizoen van Game of Thrones of Westworld kunnen kijken (je kunt toch immers later altijd de dvd-box kopen?).

Aan die wens om unieke content te brengen hangt overigens wel een prijskaartje. Netflix geeft dit jaar zes miljard dollar uit aan originele, eigen content. Daarmee is de schuld naar verluidt inmiddels opgelopen tot twintig miljard dollar (dat is inclusief streamingsverplichtingen). Daar staat tegenover dat de dienst nog steeds groeit en men de grens van 100 miljoen abonnees inmiddels heeft bereikt.

Bovendien blijft de vraag of mensen echt een abonnement nemen voor die specifieke content. In het geval van Netflix lijkt daar op dit moment geen twijfel over. Dat aanbod is zo breed en aantrekkelijk dat die stap wel wordt gezet. Maar helemaal overstappen van KPN naar Ziggo (met alle gevolgen van dien) om het overigens zeer verslavende Game of Thrones te kunnen zien?

Disney is hoe dan ook een entertainmentproducent met een fenomenaal sterke merkencatalogus (Disney, Pixar, Marvel, Lucasfilm). Als er een producent in staat is om deze stap te zetten, dan is het de onderneming van CEO Bob Iger wel. Daarbij moeten we overigens niet uit het oog verliezen dat Disney de stap vooral ook zet om de sportmarkt in de Verenigde Staten te bedienen. De streaming dienst van Disney gaat namelijk heel veel sport brengen.

Ook Disney zal in eerste instantie waarschijnlijk inzetten op het verkopen van lucratieve 'all you can see'-abonnementen. Maar ik ben vooral benieuwd of de producent van succesvolle films als Jungle Book, Beauty and the Beast, The Avengers, Star Wars en Toy Story op den duur de deur niet ook zal openzetten voor een model van pay per view. Daar zal dan wellicht iets meer voor moeten worden betaald dan in het geval van een abonnement. Maar het biedt de mogelijkheid om wereldwijd een nog veel grotere groep te bereiken.

Dan zullen ook de andere studio's met hun imposante catalogi volgen en krijgt de bekende phrase internet cuts out the middle man toch weer een interessante actualiteitswaarde.

Update 18 augustus 2017

Enkele dagen na het plaatsen van mijn blog over Disney las ik een interessante column in The Hollywood Report die zich mooi laat lezen in het verlengde van bovenstaand betoog... How Disney can beat Netflix: stream movies the day they're in theaters.


Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
FacebookTwitterLinkedInPinterest
PrintEmail