Okja © Netflix

Vrolijk ontwrichten

Hij vond het waarschijnlijk wel vervelend voor regisseur Bong Joon Ho, maar eerlijk gezegd denk ik dat Reed Hastings gewoon heel hard heeft gelachen om de ophef in Cannes over de film Okja. Al die publiciteit werkt als olie in de machine die Netflix heet.


De vertoning van Okja tijdens het internationale filmfestival van Cannes ging vorige week gepaard met veel boe-geroep. Niet omdat de film, die meedingt naar de hoofdprijs van het festival, slecht is, maar omdat Netflix de film heeft geproduceerd.

Dat bedrijf stelt de speelfilms die het zelf maakt wel beschikbaar voor bioscoopvertoning, maar de theaters die 'm willen draaien moeten zich wel beseffen dat Netflix de films op hetzelfde moment ook via de eigen dienst online beschikbaar stelt.

Bioscopen zijn daar over het algemeen niet zo voor te porren. Die willen exclusiviteit in de eerste periode om er zeker van te zijn dat ze voldoende kans hebben om de investeringen die ze doen in bioscopen terug te verdienen. Tornen aan de windows zien zij als het begin van het einde. Daar heeft Netflix geen boodschap aan. Dan vertoon je de film als bioscoop toch niet?

Die houding wordt in Frankrijk, waar een release in de cinema heilig is en de theatrcial window zelfs bij wet is geregeld, niet gewaardeerd. Gevolg? Veel boe-geroep. Dat de projectie van Okja door technische redenen in het honderd liep kan er ook iets mee van doen hebben, maar het was naar ik begrijp toch vooral het Netflix-logo dat werkte als een rode lap op een woeste stier.

De rel heeft er in ieder geval al toe geleid dat het volgend jaar niet meer mogelijk is dat een Netflix-film voor de officiële competitie van het prestigieuze festival wordt geselecteerd. De regels worden aangepast zodat Netflix even buiten spel komt te staan. Want de vraag is echt of de filmindustrie zich dat ook in de toekomst wel kan permitteren. Netflix is (met dank aan het voorwerk van HBO) in z'n eentje ongeveer verantwoordelijk voor de nieuwe Golden Age van televisie.

Hoe dan ook, Netflix blijft zijn naam als disrupter waar maken. Het gebruikt internettechnologie, het zelf produceren van content én de wens van het publiek, dat nu meer dan ooit zelf wil bepalen waar en wanneer het naar een film of serie kijkt, om de hele keten en z'n bekende manier van werken op z'n kop te zetten.

Als Netflix nou een leuke start up was die z'n sporen nog moest verdienen, zoals Sean Parkers Screening Room, dan zou je als producent, distributeur en exploitant nog vrij vriendelijk de middelvinger kunnen opsteken als het je niet zint.

Maar Netflix is inmiddels een echte wereldspeler (de dienst is alleen in de Krim, Syrië, China en Noord-Korea niet te gebruiken). Het bedient inmiddels zo'n 100 miljoen gebruikers over de hele wereld en zette afgelopen kwartaal 2,6 miljard dollar om. Dan ben je al met al toch wel een partij waar iedereen serieus rekening mee moet houden. Of je dat nou leuk vindt of niet.

Netflix blijft de boel voorlopig vrolijk ontwrichten. Is het niet met nieuwe films waar toonaangevende festivals zoals Cannes en prijzenfestijnen zoals de Academy Awards eigenlijk niet omheen kunnen, dan is het wel met het bespelen van het publiek. Want als Netflix schouderophalend naar bioscopen kan wijzen die de films van Netflix niet op hetzelfde moment willen vertonen, wie wordt volgens jou dan als de spelbreker gezien?

Still uit Okja © Netflix


Aantal reacties: 0
Let op: uw reactie heeft goedkeuring van de beheerder nodig voordat het geplaatst wordt.
FacebookTwitterLinkedInPinterest
PrintEmail